22.01.2019

Belgen kiezen bewust voor groen en goedkoop.

Na verwarmen en koken op aardgas vinden ook steeds meer Belgen de weg naar rijden op aardgas ofwel CNG (Compressed Natural Gas). De cijfers spreken voor zich: in 2018 kozen 5.000 Belgen voor een voertuig op CNG of LNG, er komen dit jaar 5 nieuwe CNG-modellen op de markt en tegen 2020 rijzen er meer dan 30 nieuwe tankstations uit de grond. België kiest dus bewust voor groen en goedkoper rijden, ook in de toekomst.
 

Ondanks de overheidspremies voor elektrische wagens en vertraagde bestellingen na de invoering van de nieuwe WLTP-norm, kozen Belgen toch vaker voor een wagen op aardgas dan de stekkervariant: 5.000 nieuwe voertuigen op CNG of LNG tegenover 3.300 elektrische voertuigen.
 

Wat maakt rijden op CNG dan zo interessant?
• Een wagen op CNG is instapklaar
• CNG tanken is 33% goedkoper dan diesel en 77% goedkoper dan benzine.
• CNG stoot tot 90% minder stikstof en fijn stof uit, bio-CNG is zelfs soms tot 100% CO2-neutraal.
• Een CNG-wagen heeft een hoger rijbereik: tussen 300 en 800 km.
 

Rijden op CNG en LNG is groen en zuinig. Logisch dus dat steeds meer Belgen, ook bedrijven, kiezen voor een milieu- en gebruiksvriendelijk voertuig op aardgas.
 

Fiscaal voordelig.
Naast de goedkopere prijzen aan de pomp is rijden op CNG ook fiscaal voordelig. In Wallonië krijgen CNG-bestuurders een premie van hun distributienetbeheerder Ores of Resa. Vlamingen die kiezen voor rijden op aardgas betalen geen inschrijvingstaks en verkeersbelasting tot en met 2020. En bedrijven in Vlaanderen kunnen bovendien genieten van een ecologiepremie.
 

Welkom in lage-emissiezones.
Meer CNG-wagen op onze wegen betekent ook een verbeterde luchtkwaliteit. Met tot -30% broeikasgasuitstoot en minstens - 70% uitstoot van stikstofoxiden en fijn stof zijn voertuigen op CNG of LNG welkom in alle lage-emissiezones. Een win-win voor iedereen.

Meer keuze en overal tanken.

Ook praktisch gezien is een wagen op CNG een slimme keuze. In 2018 opende het 100ste tankstation en de teller staat momenteel op 104. Daar komen er tegen 2020 nog eens 30 bij. Er is dus altijd een geschikt tankstation in de buurt. De CNG/LNG Finder-app verzamelt bovendien alle Belgische tankstations in een handig overzicht. In Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje liggen plannen op tafel voor de bouw van honderden nieuwe stations.
 

Ook autofabrikanten spelen handig in op de toenemende populariteit van CNG en LNG. Het aanbod CNG-wagens was nog nooit zo groot en in 2019 lanceren al minstens 4 grote merken een of meerdere nieuw modellen op CNG:
- Ssangyong: 2 modellen
- Audi A5 SB
- Seat Ibiza en Arona
- Toyota
In Frankrijk bijvoorbeeld, een land dat normaal gezien sterk de nadruk legt op elektrische aandrijvingen, is Dacia gestart met een testproductie van af-fabriek CNG-wagens.
 

De toekomst oogt groen.
Zelfs op lange termijn blijft aardgas een interessante keuze. Want ook CNG en LNG zijn bezig aan een vergroening. Zo is de eerste injectie van biomethaan of groengas in het aardgasnetwerk al een feit. Verdere ontwikkelingen kunnen uiteindelijk voor een CO2-uitstoot van 0% zorgen. Zo biedt bio-CNG ook een antwoord op de steeds strictere uitstootnormen.
 

CNG en het beleid.
Federale en regionale regeringen staan positief tegenover CNG. Rijden op aardgas raakt steeds meer ingeburgerd en verdient zijn plaats naast andere alternatieve brandstoffen. Om succesvol over te schakelen op een energiezuinige mobiliteit is het van belang dat federale en regionale overheden rekening houden met de rol van CNG. Gas.be wil graag het debat voeren met de politieke wereld, aldus Didier Hendrickx, Public Affairs Manager van Gas.be.
 

• Met initiatieven zoals het Lucht-Klimaat-Energieplan kunnen we snel en efficiënt een aantal duidelijke milieu-objectieven voor voertuigen invoeren met een technologie-neutraal aanpak.
• Een kilometertaks moet rekening houden met zowel lokale (fijn stof en NOx) als globale uitstoot (CO2).
• Om alternatieve en milieuvriendelijke brandstoffen te promoten, zijn aantrekkelijke fiscale voorwaarden een must.